Veelgestelde vragen

Vinopio.be is helemaal Belgisch! 

Door bij ons te kopen, helpt u de Belgische economie en creëert u lokale banen. Kies uit meer dan 1500 wijnen van unieke wijnregio’s en topwijngaarden wereldwijd.

 

Kan ik per fles bestellen? Ja,Bestel Per Fles!

Benieuwd hoe de wijnen smaken, geen zin om van elke wijn een volle doos te betellen? Mix Match je wijnen per fles. Stel zelf je bestelling samen!

 

Veelgestelde Vragen over Wijn

1. Hoe bewaar ik mijn wijn het beste?

Wijn bewaar je idealiter op een koele, donkere plek met een constante temperatuur tussen 10-15°C. Vermijd direct zonlicht en grote temperatuurwisselingen. Flessen met kurk leg je plat, zodat de kurk vochtig blijft.

2. Wat is de ideale drinktemperatuur voor wijn?

  • Rode wijn: 14-18°C (kamertemperatuur)
  • Witte wijn: 8-12°C (licht gekoeld)
  • Rosé: 8-10°C
  • Mousserende wijn: 6-8°C

3. Hoe lang blijft een geopende fles wijn goed?

  • Rode wijn: 3-5 dagen (afgesloten en koel bewaard)
  • Witte wijn en rosé: 3-4 dagen in de koelkast
  • Mousserende wijn: 1-3 dagen met een speciale bubbelsluiter

4. Hoe weet ik welke wijn bij welk gerecht past?

  • Rode wijn: Heerlijk bij vleesgerechten, stoofpotjes en kazen.
  • Witte wijn: Combineer met vis, wit vlees en salades.
  • Rosé: Ideaal bij lichte gerechten of als aperitief.
  • Mousserende wijn: Perfect voor feestelijke gelegenheden en bij desserts.

5. Wat betekent ‘decanting’ en wanneer moet ik dat doen?

Decanteren is het overschenken van wijn in een karaf. Dit wordt gedaan om oude wijnen te scheiden van bezinksel of om jonge wijnen te laten ademen, zodat de smaak zich beter ontwikkelt.

6. Wat is het verschil tussen droge en zoete wijn?

Droge wijn bevat weinig restsuikers en heeft een frisse, strakke smaak. Zoete wijn bevat meer suikers en heeft een vollere, zoetere smaak.

7. Kan ik wijn invriezen?

Wijn invriezen wordt niet aanbevolen, omdat de smaak en structuur hierdoor veranderen. Gebruik ingevroren wijn liever voor koken.

8. Wat is tannine en hoe beïnvloedt het de smaak van wijn?

Tannine is een natuurlijke stof uit de schil, pitten en steeltjes van druiven. Het zorgt voor een droge, strakke smaak en geeft rode wijn zijn karakter.

9. Wat zijn sulfieten in wijn?

Sulfieten zijn conserveringsmiddelen die helpen wijn langer houdbaar te maken. Vrijwel alle wijnen bevatten sulfieten, maar het gehalte varieert.

10. Kan ik wijn langer laten liggen om hem te verbeteren?

Niet alle wijnen zijn geschikt om te bewaren. Kijk naar de wijnsoort en het wijnhuis. Vaak geldt: hoe meer tannine en zuurgraad, hoe beter de wijn rijpt.

 

Veelgestelde Vragen

Algemeen

  • Kan ik dranken bestellen voor een vereniging of horecazaak?
    Ja, we bieden speciale prijzen voor ondernemers. Stuur je vragen naar sven@vins-du-monde.be of bel +32 498 117 237.
  • Hoe winkel ik op de site?
    Blader door de categorieën, voeg producten toe aan je winkelwagen, en pas aantallen aan. Klik op ‘info’ voor details over een product.
  • Hoe plaats ik een bestelling?
    Klik op ‘afrekenen’ in je winkelwagen. Kies je betaal- en verzendmethode, en rond de bestelling af. Je ontvangt een bevestigingsmail.

Bestellingen

  • Wat als mijn bestelling te laat is?
    Controleer de status via ‘Mijn account’ > ‘Mijn orders’. Neem contact op via info@vinopio.be als de bestelling vertraagd is.
  • Hoe wijzig ik mijn gegevens?
    Ga naar ‘Mijn account’ > ‘Accountgegevens’ om je persoonlijke informatie aan te passen.
  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
    Klik op ‘Wachtwoord vergeten’, voer je e-mailadres in, en ontvang een nieuw wachtwoord per mail.
  • Wat als een product na bestelling uitverkocht blijkt?
    Bij voorraadfouten of schade nemen we contact op en bespreken we een oplossing, zoals een terugbetaling.
  • Hoe bestel ik een niet-op-voorraad artikel?
    Gebruik de optie 'Houd me op de hoogte', en je ontvangt een e-mail zodra het product beschikbaar is.

Betalen

  • Zijn er extra kosten voor betaalmethoden?
    Nee, er worden geen extra kosten gerekend. Wij accepteren iDeal, Bancontact, creditcards en bankoverschrijvingen.
  • Hoe snel wordt mijn bestelling geleverd?
    Bestellingen worden doorgaans binnen 2-4 werkdagen geleverd. Wij verzenden via Bpost, DHL, DPD of PostNL.

Retouren en annuleren

  • Kan ik mijn bestelling annuleren?
    Na plaatsing kan de bestelling niet meer worden geannuleerd. Ontevreden? Retourneren is mogelijk via info@vinopio.be.

Vakantieperiode

Tijdens vakanties blijft de webshop toegankelijk, maar de verwerking van bestellingen kan langer duren. Voor dringende vragen: info@vinopio.be.

 

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Onze nieuwsbrief staat helemaal in het teken van Wijnen en Sterke dranken. Zo blijf je op de hoogte van jouw favoriete drankje(s). Natuurlijk komen ook de nieuwe en bijzondere dranken voorbij. En dan vertellen we u ook nog van alles over de herkomst en de smaak. We beloven u een hoop kennis en leesplezier!
Heerlijke druppels van het drinken van kennis
Wij hebben ondertussen meer dan 1000 mensen die met plezier onze nieuwsbrief lezen. Zij zijn altijd op de hoogte van onze wijnen en sterke dranken. De nieuwsbrief is gratis en we delen jouw e-mail adres nooit met andere personen of bedrijven.

Privacy policy

Bij een bezoek aan de website van Vinopio, verspreid je informatie. In ons privacybeleid beschrijven wij hoe Vinopio omgaat met jouw gegevens. Vinopio zorgt ervoor dat jouw privacy in bescherming wordt genomen. Bij een bezoek aan onze website, kun je gevraagd worden om informatie te delen. Alle door u verspreidde informatie wordt door Vinopio alleen gebruikt in overeenstemming met deze privacyverklaring

Wat is een cookie?

Een cookie is een klein tekstbestandje dat bij bezoek aan een website naar jouw computer gestuurd wordt. Het tekstbestandje wordt automatisch opgeslagen op de harde schrijf. Waarom is dat nodig? Een cookie houdt instellingen en voorkeuren bij, zodat deze bij een volgend bezoek aan de website automatisch worden toegepast. Een voorbeeld is dat je ingelogd bent bij een volgend bezoek aan Vinopio.be. Daarnaast zorgen cookies ervoor dat de website optimaal wordt weergegeven. Schakel je de cookies in? Dan zijn de social media-knoppen zichtbaar op de website en kun je onze pagina’s delen delen op jouw social media-kanalen.
Wat gebeurt er als je de cookies uitzet?
Persoonlijke voorkeuren, ingegeven zoekwoorden en instellingen worden niet meer onthouden. Ook is bepaalde informatie niet meer zichtbaar. Een voorbeeld is ‘laatst bekeken artikelen’. Wordt een coockie uitgeschakeld, dan zijn de Facebook, Pinterest, Youtube en Twitter-knoppen niet meer zichtbaar. De informatie van Vinopio kan niet meer gedeeld worden op jouw eigen social media-pagina’s.
Liever geen cookies?
Je kunt de cookies op elk gewenst moment uitschakelen via je browser. Klik op het logo van de browser die je gebrikt voor informatie over het aanpassen van het gebruik van cookies.

Bezorgen of ophalen

Bestellen bij de online winkel van Vinopio
De website van Vinopio staat vol met leuke artikelen, bijzondere wijnen en lekkere sterke dranken. Bezoek www.vinopio.be en bestel jouw favorieten op het moment dat het jou het beste uitkomt. De online winkel van Vinopio is namelijk 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend. Je kunt je online bestelling op drie manieren ontvangen;
• Afhalen (op afspraak)
• Thuis laten bezorgen 
Kies voor wat jou het beste uitkomt. In de meeste gevallen kun je ervoor kiezen om je bestelling zelf op te halen, of het thuis te laten bezorgen. Bij ieder artikel in de webshop staat een tabblad met ‘bezorgen/afhalen’. Daarin staat alles wat je moet weten over het artikel en het bezorgen!

Wat te doen met een door transport beschadigde bestelling?

Indien je bij het aannemen van de bestelling breuk constateert, verzoeken wij je deze te weigeren, waarna de postbezorger deze weer aan Vinopio zal retourneren. Wanneer de bestelling in ons magazijn is ontvangen, zullen wij contact met je opnemen over vervangde goederen danwel creditering.

Contact

Contact met de klantenservice van Vinopio.be
Heb je een vraag, opmerking of wil je advies? Kijk eerst eens bij de veel gestelde vragen! Als het antwoord er niet bij staat, neem dan telefonisch contact op met klantenservice van Vinopio op telefoonnummer: +32 485 75 90 70. Vinopio is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur. Je kunt natuurlijk ook e-mail sturen met je vraag en/of opmerking: info@vinopio.be

Retourneren

Wij maken het retourneren van gekochte dranken zo gemakkelijk mogelijk. Voor zover redelijkerwijs mogelijk, kun je de artikelen retourneren onder de volgende voorwaarden:
•De flessen zijn ongeopend
•De artikelen zijn voorzien van aangehechte labels en stickers
•De artikelen zitten in de originele verpakking
Voldoen de artikelen aan bovenstaande voorwaarden? Dan kun je je aankoop retourneren. Bij een verkeerde levering, zijn de retourkosten uiteraard voor ons. In alle andere gevallen zijn de kosten voor rekening van de afnemer. Ook het bijkomende risico voor de zending is van de klant. Vinopio is niet aansprakelijk voor beschadigde of zoekgeraakte artikelen. Tip: vraag het postagentschap altijd om een 3S-nummer en bewaar deze goed.
Wil je een artikel wilt retourneren? Stuur dan een mail naar; info@vinopio.be. Wij kunnen de retournering dan sneller in behandeling nemen.  Zet de volgende gegevens in de mail:
•Het 9-cijferig bestelnummer
•De reden van retourneren
•Een foto van het product bij schade of fout
Voor een snellere afhandeling, voeg je de mail, of het mailcontract, toe aan het retourpakket. Wij streven ernaar om het aankoopbedrag binnen 2 dagen na het ontvangen pakket terug te storten op je rekening.
Retour adres:
Vinopio
Zwartven 16
2910 Essen
België
Nog vragen over het retourneren van je aankoop? Neem dan contact op via; info@vinopio.be.

Je hebt het recht je bestelling tot 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden te annuleren, mits de verzegeling niet verbroken is. Bij verbreking van de verzegeling is je bestelling definitief en kan deze niet meer geretourneerd worden. Mocht je gebruik maken van uw herroepingsrecht, dan heeft je na annulering nogmaals 14 dagen om je product retour te sturen. Je krijgt dan het volledige orderbedrag inclusief verzendkosten gecrediteerd. Enkel de kosten voor retour van je thuis naar de webwinkel zijn voor eigen rekening. Deze kosten bedragen circa 7,95 per pakket, raadpleeg voor de exacte tarieven de website van uw vervoerder. Indien je gebruik maakt van je herroepingsrecht, zal het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in de originele staat en verpakking aan de ondernemer geretourneerd worden. Om gebruik te maken van dit recht kunt je contact met ons opnemen via info@vinopio.be. Wij zullen vervolgens het verschuldigde orderbedrag binnen 14 dagen na aanmelding van je retour terugstorten mits het product reeds in goede orde retour ontvangen is.”

Klachten

Het kan altijd voorkomen dat er iets niet helemaal gaat zoals gepland. We raden je aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar info@vinopio.be. Je kunt op werkdagen binnen 24 uur een inhoudelijke reactie van ons verwachten. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om uw geschil aan te melden voor bemiddeling via Stichting WebwinkelKeur via https://www.webwinkelkeur.nl/kennisbank/consumenten/geschil. Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer uw klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het u vrij om uw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.

Copyright © 2024 Vinopio