We genieten van ons jaarlijks verlof van 29 maart t/m 14 april. U kunt zoals normaal een bestelling plaatsen maar de levertijd is wat langer. Verzending na 15 april 2024.
We genieten van ons jaarlijks verlof van 29 maart t/m 14 april. U kunt zoals normaal een bestelling plaatsen maar de levertijd is wat langer. Verzending na 15 april 2024.

Vermout Lillet vermout

Vermout Lillet vermout
Vermout Lillet vermout
Filteren
Geen producten gevonden voor deze selectie.

Hoe drink je Lillet vermouth?

Lillet is een aperitiefwijn (een mix van Bordeaux-wijnen en citruslikeur).  Het moet goed gekoeld worden geserveerd bij 6-8 ° C (43-46 ° F). In Frankrijk wordt Lillet over het algemeen geserveerd op ijs met een schijfje sinaasappel, of een citroen- of limoenschil.  In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wordt Lillet blanc vaker geserveerd als een Lillet Vive, een Lillet blanc longdrink . Een Lillet Vive is 5cl Lillet blanc, 10cl tonic water, een schijfje komkommer, een aardbei en muntblaadjes.

Lillet (Franse uitspraak: Franse uitspraak: [ li'le] ), aangemerkt als gearomatiseerde wijn binnen de EU-wetgeving, is een Frans aperitief op basis van wijn uit Podensac .

Het is een blend van 85% Bordeaux streekwijnen (Semillon voor de Blanc en voor de Rosé, Merlot voor de Rouge) en 15% gemacereerde likeuren, meestal citruslikeuren (schillen van zoete sinaasappelen uit Spanje en Marokko en schillen van bittergroene sinaasappelen uit Haïti). Het mengsel wordt vervolgens in eiken vaten geroerd totdat het gemengd is. Tijdens het verouderingsproces wordt Lillet behandeld als een Bordeaux-wijn (die beboetingen, stellingen, filtering enz. Ondergaat).

In de oorspronkelijke Kina Lillet-formulering (zo genoemd met betrekking tot de status als een quinquina ), werd kinine- likeur gemaakt van cinchona- schors van Peru tot de ingrediënten gerekend . De fabrikanten verwijderden de kininehoudende cinchona-schors van hun recept in 1985, waardoor het bittere element in de kern drastisch veranderde in een poging om de veranderende voorkeuren bij te houden. Het lijkt erop dat het bovenstaande is veranderd; ." onder vermelding van het achteretiket van de fles, "Elke fles bevat alleen de beste, zorgvuldig geselecteerde wijnen, die worden vermengd met gemacereerd fruit en QUINQUINA, allemaal van een geheime bekroonde recept dat is doorgegeven generaties." Dit is in tegenspraak met de vorige verklaring."Lillet" behoort tot een familie van aperitieven bekend als tonische wijnen vanwege de toevoeging van kinine likeur.

In 1872 richtten de broers Paul en Raymond Lillet, distilleerders en handelaren in wijnen en gedistilleerde dranken hun bedrijf La Maison Lillet op in Podensac , ten zuiden van Bordeaux , Frankrijk. Het idee om aperitieven te maken in Bordeaux kwam van pater Kermann, een arts die Brazilië verliet aan het begin van Louis XVI 's regering. Terug in Frankrijk vestigde hij zich in Bordeaux, waar hij likeuren en versterkers produceerde van planten zoals kinine. In die tijd werd Bordeaux een van de belangrijkste plaatsen voor de Europese wijnhandel. Het was ook de belangrijkste haven van Frankrijk voor producten die werden geïmporteerd uit de Caribische eilanden .Aan het einde van de 19e eeuw ontwikkelden mensen grote angst voor ziekte als gevolg van de ontdekkingen van Louis Pasteur (1822-1895). Niettemin, "Wijn", zei Pasteur, "kan als goede reden worden beschouwd als de meest gezonde en de meest hygiënische van alle dranken". Als gevolg hiervan werden tonische wijnen (met kinine) erg populair omdat Kinine werd gebruikt om koorts te bestrijden en Malaria-symptomen te verzachten. In dit kader besloten de gebroeders Lillet de groeiende markt van "Tonic Wines" te veroveren. They soon realized that the only way to make the difference was the creation of a new distinctive brand. Ze beseften al snel dat de enige manier om het verschil te maken, het creëren van een nieuw onderscheidend merk was.

Oorspronkelijk was Blanc, toen alle andere aperitieven rood waren, Lillet het enige aperitief van een specifieke geografische locatie, een van de bekendste, de Bordeaux-regio, of beter gezegd de regio Great Sauternes (in die tijd behandelde Sauternes appellations die nu worden beschouwd als De appellation Bordeaux of Graves). Tijdens de jaren 1920, Lillet export sterk toegenomen in Europa en Afrika.  Bovendien werd het merk beroemd in Frankrijk, vooral dankzij reclamecampagnes. Tegelijkertijd werd "Lillet" bediend op trans-Atlantische liners, een deel van de reden van zijn succes met de high society in New York. Inderdaad, "Lillet" veroverde New York high society en Amerikaanse barmannen, die het gebruikten voor het maken van trendy cocktails. In 1962 creëerde Pierre Lillet, de kleinzoon van Raymond, die graag munt wilde slaan uit de groeiende Amerikaanse smaak voor rode wijn, Lillet Rouge voor de Amerikaanse markt. In het begin van de jaren 1970 verwijderde Maison Lillet "KINA" uit de merknaam die het eenvoudig LILLET noemde. "Kina" was een generieke term geworden die door veel aperitieven werd gebruikt om het kininegehalte te versterken en was niet langer relevant voor de tijd. Met deze aanpassing wilde Maison Lillet dat hun merk uniek en modern bleef ten opzichte van de andere spelers. Lillet is de naam van de familie en werd daarom de enige naam van het merk.

Om de kwaliteit en duurzaamheid van het recept van Lillet te verbeteren, werd Lillet in 1985 opnieuw geformuleerd, na nauw samen te werken met het Institute of Oenology van de Universiteit van Bordeaux en de meest moderne oenologische methoden toe te passen. Met het doel om de juiste en consistente balans tussen zuurgraad en zoetheid te verkrijgen, werd het suikergehalte enigszins verlaagd, waarbij prioriteit werd gegeven aan de fruitigheid terwijl dezelfde concentratie aan kinine-bitterheid werd gehandhaafd. In 2011 ontstond er een vraag bij vrouwelijke consumenten: een rosé-versie van Lillet. Barmannen waren ook bereid om de manieren van consumptie uit te breiden.Dus, Jean Bernard Blancheton, de huidige meester-kelder van Lillet creëerde Lillet Rosé.

Reclame en kunst van vermouth Lillet:

  • 1896: eerste Lillet-reclame van ijzeren platen
  • 1903: Eerste Lillet geïllustreerde poster gemaakt door Raymond Lillet
  • Harry Craddock uit de jaren 30 verscheen in Lillet-advertenties in een Brits vakblad.
  • 1906: Tweede Lillet geïllustreerde poster ontworpen door Georges Dola
  • 1909: Lancering Lillet op voeringen van Transatlantique, met de claim: Kina-Lillet & Sauternes Lillet kan worden verkregen op alle stoomboten van de Cie Transatlantique. Het moet altijd ijs worden geserveerd.
  • 1924 - 1935: Campagnes op spoorwegen «Kina-Lillet, 11 grote prijzen», campagnes in de bus en campagnes in tramlijnen «Vraag om een ​​Lillet» 
  • 1925-1935: advertentiecampagnes ter bevordering van voetbal-, basketbal- en rugbywedstrijden door André Galland.
  • 1930: muurschildering-advertenties langs straten
  • 1937: het ontwerp van de Franse kunstenaar Robert Wolf brengt Lillet voor een groter publiek
  • -1951: alcoholische advertenties zijn verboden tijdens en na de 2e WW.
  • 1950: Eerste kiosk, waardoor deelname van Lillet aan beurstransacties mogelijk is in Bordeaux, Toulouse, Nantes, Quimper en Clermont-Ferrand volgend jaar.
  • 1951-1959: Apogée van muurschildering-advertenties en display-campagnes.
  • 1967: Roger Seguin ontwierp een reclameaffiche voor Lillet (blauwe achtergrond)
  • 2008: Posters ontworpen door Stina Persson
  • 2012: Sara Singh-illustraties voor Lillet
  • 2014: Lillet Parijs op het dak scène fotografie door Pauline Daniel
  • 2014: Fashion & lifestyle blogger Garance Doré ontwierp een zijden sjaal voor Lillet.
Copyright © 2020 Vinopio